Aktywna Tablica

Program pracy w ramach projektu: ”Aktywna Tablica” realizowany w Szkole Podstawowej w Marcinkowicach w roku szkolnym 2019/2020
– zapewnienie szkole niezbędnej infrastruktury oraz rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK).
– Monitory, tablice multimedialne i roboty, które posiadamy są i będą wykorzystane na różnych przedmiotach zarówno w edukacji wczesnoszkolnej jak i w klasach I-VIII.
– Wykorzystywane będą również do prezentacji filmów edukacyjnych oraz przygotowywanych przez nauczycieli i uczniów prezentacji, ćwiczeń multimedialnych jako forma utrwalenia już zdobytej wiedzy i umiejętności.
– Zajęcia lekcyjne wzbogacone zostaną o treści i ćwiczenia zawarte w multibookach, flipbookach i e-podręcznikach, które przedstawione są w atrakcyjny sposób, co bezpośrednio wpływają na zainteresowanie tematem uczniów.
– Za pomocą tych urządzeń nauczyciele mogą rozpowszechniać swoje innowacje pedagogiczne z wykorzystaniem nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych i metodycznych, a tym samym poprawić jakość pracy szkoły.
- Wyznaczenie koordynatora oraz zespołu wspierającego pracę nauczycieli oraz dyrektora podczas realizacji projektu w SP Marcinkowice.
- Uczestniczenie przez nauczycieli naszej szkoły w szkoleniu z zakresu stosowania TIK w nauczaniu: Monitor i programowanie –robotyka.
- Wykorzystanie technologii TIK podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym lekcji otwartych, we wszystkich oddziałach szkoły.
- Udostępnianie scenariuszy lekcji na stronie internetowej naszej szkoły jako forma dzielenia się rozwiązaniami i doświadczeniami pracy z TIK.
- Przedstawienie dla organu prowadzącego sprawozdania z realizacji założeń programowych.
- Technologię Informatyczno-Komunikacyjną (TIK) wykorzystujemy na
lekcjach, zajęciach pozalekcyjnych oraz w domu. - Z zasobów TIK korzystamy rozsądnie, krytycznie i bezpiecznie, przestrzegając praw autorskich.
- Dostęp do nieodpowiednich i niebezpiecznych treści jest
zablokowany odpowiednim oprogramowaniem. - Uczniowie i nauczyciele nie mogą zmieniać legalnego oprogramowania
zainstalowanego w urządzeniach ani go modyfikować. - Informacje uzyskane z sieci konfrontujemy z wiadomościami z innych źródeł
(podręczniki, prasa, itp.). - Wykorzystując informacje pochodzące z różnych źródeł zawsze podajemy
skąd pochodzą i kto jest ich autorem. - Nie publikujemy w Internecie rzeczy, które mogą wyrządzić krzywdę, sprawić
przykrość innym lub których w przyszłości możemy się wstydzić. - Nie fotografujemy, nie nagrywamy osób, które nie wyraziły na to zgody.
- Pamiętamy, że w sieci nie jesteśmy bezkarni i anonimowi.
- Nauczyciele i uczniowie wymieniają się adresami stron przy pomocy których
można wspomóc sposób uczenia się. - Wymieniamy się doświadczeniami i wzajemnie się uczymy.
- Korzystamy ze stron zaaprobowanych przez dorosłych – rodziców, opiekunów,nauczycieli.
- Wszyscy dbamy o bezpieczeństwo i dobry stan sprzętu TIK (komputery, laptopy, projektory, tablice interaktywne, aparaty, itp.), a także o bezpieczeństwo danych osobowych i informacji dotyczących szkoły.
Planowane działania | Formy realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | Klasy |
Zorganizowanie jednego wewnątrzszkolnego szkolenia (dla całego grona pedagogicznego) poświęconego możliwościom monitora i sposobom wykorzystania tej pomocy w czasie zajęć/lekcji; | I Szkolenie z obsługi monitora II Szkolenie z obsługi monitora III szkolenie z programowania robotów | X 2019 r. X 2019 r. XI 2019 r. | Osoba z firmy „Projekcja” Monika Pawłowska Katarzyna Borodzenia | N -le kl. I –III N -le kl. IV –VIII N -le kl. I -VIII |
Powołanie w szkole zespołu ds. TIK, który będzie wspierał organizację pracy szkoły z wykorzystaniem TIK oraz będzie odpowiadał za bieżące wsparcie i szkolenia w zakresie planowania nauczania i strategii dotyczących zmiany metod i technik nauczania z podających na aktywizujące. Zespół będzie również odpowiedzialny za udostępnianie scenariuszy zajęć oraz przykładów dobrych praktyk z wykorzystaniem monitora i szeroko rozumianej TIK; | Segregator ze scenariuszami Opracowanie wytycznych dla nauczycieli potrzebnych do realizacji wykorzystywania TIK na zajęciach. Umieszczanie linków i treści z projektu na stornie internetowej naszej szkoły w zakładce „Aktywna tablica” Scenariusze zajęć w formie wydruku i elektronicznie. Scenariusze będą wykorzystywane przez nauczycieli z naszej szkoły oraz przez nauczycieli z innych szkół naszej gminy biorących udział w projekcie. | Cały rok | Aneta Biadalska Katarzyna Borodzenia Agnieszka Grabuś Wszyscy nauczyciele naszej szkoły i szkół z naszej gminy biorących udział w projekcie. | I -VIII |
Przeprowadzenie przynajmniej jednego projektu szkolnego z uczniami, którego wykonanie powinno, co najmniej w połowie, być związane z obsługą i wykorzystaniem monitora; | Projekt matematyczno –przyrodniczy (mapa, skala) | Marzec –maj 2020 | Aneta Biadalska Barbara Kołodziej Dorota Nowak | IV -VIII |
Realizacja przynajmniej jednego projektu międzyszkolnego w ramach e-Twinning i zaprezentowanie efektów pracy uczniów z wykorzystaniem monitora na Twinspace; | Lekcje języka angielskiego Zajęcia edukacyjne z języka angielskiego | Dorota Tomicka Ewa Drozd | VI-VIII II b i III b | |
umożliwienie uczniom w wybranych klasach, by co najmniej w wymiarze 5 godzin tygodniowo pracowali (z jednym lub kilkoma nauczycielami) z wykorzystaniem monitora; | Zajęcia dydaktyczno wychowawcze Godzina wychowawcza Jak odczytywać emocje? matematyka | Cały rok Cały rok Cały rok Cały rok | Katarzyna Borodzenia Kamila Kaczmarczyk Aneta Biadalska Aneta Biadalska | II b III b IV b IV b |
przygotowanie przez nauczycieli scenariuszy zajęć (w liczbie przynajmniej 1 w miesiącu) z wykorzystaniem TIK w celu wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz jako element współpracy międzyszkolnej; | Nawiązać kontakt ze szkołą naszej gminy, która bierze udział w projekcie zaproponować współpracę w celu wymiany doświadczeń. Stworzenie harmonogramu lekcji otwartych dla nauczycieli rodziców | Cały rok | Agnieszka Machowska Barbara Kołodziej | I –III IV-VIII |
prezentowanie nowych treści, sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów z wykorzystaniem monitora; | Korzystanie z multibooków. Gry i strony edukacyjne online. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele | I -VIII |
przygotowanie (w ciągu roku szkolnego) przez nauczycieli przynajmniej 10 zadań/ćwiczeń interaktywnych, których wykonanie wymaga monitora | Strony z zadaniami online. Wykorzystywanie Multibooków. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele. | I-VIII |
prezentowanie efektów samodzielnej pracy uczniów z wykorzystaniem monitora; | Prezentacja na stronie szkoły z pracy z monitorem i zajęciami z robotyki. Filmy z lekcji pokazowych dla nauczycieli. | Raz na semestr | Aneta Biadalska Kamila Kaczmarczyk Aleksandra Kołodziej Katarzyna Borodzenia | V-VIII III b VII –VIII II b |
wykorzystanie zakupionych pomocy do pracy z uczniem zdolnym; | Koło informatyczne Zajęcia z informatyki | Cały rok | Katarzyna Borodzenia | II b |
wprowadzanie do zajęć atrakcyjnych dla uczniów bodźców, na przykład: wyświetlanie materiałów audiowizualnych, stron internetowych, blogów, podcastów, dowolnych plików komputerowych i prezentacji, co pomoże uczniom w zrozumieniu, tego, czego się uczą; | Pomoce do zajęć dydaktycznych | Cały rok | Wszyscy nauczyciele | I -VIII |
praca na zajęciach z podręcznikami w wersji elektronicznej i interaktywnej; | Wyświetlanie stron podręczników aktualnie przerabianego materiału. | Cały rok | Wszyscy nauczyciele | I -VIII |
TIK to rodzina technologii, które przetwarzają, gromadzą i przesyłają informacje w elektronicznej postaci. W praktyce oznacza to m. in.
- wykorzystanie programów dołączonych do tablic interaktywnych,
- programów komputerowych,
- narzędzi online (wyszukiwarki www)
- aplikacji edukacyjnych dostępnych w internecie,
- filmy
- nagrania
- wymianę informacji między uczestnikami procesu edukacji lub między uczniem i urządzeniem w postaci cyfrowej (formularze, e-mail, bazy prac w postaci elektronicznej itp.).
Należy pamiętać, że TIK to nie tylko komputery czy tablice interaktywne. To także aparaty cyfrowe, telefony komórkowe czy tablety, które często są sprzętem tańszym, a mimo to bardziej mobilnym i lepiej wyposażonym, bo mają wbudowaną kamerę, głośnik czy dyktafon. Wykorzystują one często technologię dotykową, która jest szczególnie przydatna w pracy z dziećmi młodszymi, gdyż pozwala skupić się na edukacyjnym przekazie, a nie obsłudze technicznej urządzenia.
Co może wykorzystywać nauczyciel na lekcji, czy przygotowując się do niej jeśli chodzi o techniki TIK?
- Internetowe programy edukacyjne i edukacyjne bazy danych
- Techniki multimedialne jako srodek sydaktyczny (np. elektroniczne atlasy)
- Wykorzystanie możliwości GPS do wyszukiwania informacji;
- E-learning (nauczanie na odległość) – korzystanie z platform internetowych
- Prowadzenie rozmów i wymiana poglądów z grupami dyskusyjnymi
- Wykorzystanie www
- Przeglądarki
- Wydawnictwa elektroniczne, zwłaszcza wirtualne muzea
Propozycje wykorzystania TIK w pracy z uczniami:
- Utworzenie bazy prezentacji multimedialnych na lekcje przedmiotową lub godzine wychowawczą
- Utworzenie zbioru prezentacji multimedialnych uczniów
- Katalog scenariuszy lekcji
Użycie TIK na lekcji musi być uzasadnione i wspierać uczniów w uczeniu. Powinni oni pracować aktywnie, a rola nauczyciela sprowadza się do roli animatora i moderatora. TIK to jedynie atrakcyjna forma przeprowadzenia pewnych etapów lekcji, a nie sposób nauczania, który zdominuje zajęcia bez specjalnego celu. Zatem skąd mam wiedzieć jako nauczyciel, kiedy zastosowałem TIK w odpowiedni sposób? Przed zastosowaniem jakiegoś urządzenia czy aplikacji na lekcji trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań:
- Czy moja lekcja będzie atrakcyjniejsza dla uczniów przez zastosowanie wybranej TIK, a ja równocześnie osiągnę mój cel edukacyjny?
- Czy wybrana technologia nie zdominuje moich zajęć?
- Czy wybrana atrakcja nie tylko dostarczy informacji czy gotowców, ale pomoże też w mądrej edukacji?
- Czy moi uczniowie zdobędą, rozwiną lub sprawdzą swoją wiedzę lub swoje umiejętności?
- Czy uczniowie będą aktywnie włączeni w proces nauki?
- Czy główna aktywność będzie leżała po stronie dzieci?
Aplikacje jakie można wykorzystać na lekcji:
- Za pomocą aplikacji Plickers nauczyciel może przeprowadzić nie tylko szybką ankietę wśród uczniów, ale także test.
- Kahoot! to świetna zabawa dla ucznia i źródło wiedzy o uczniu dla nauczyciela.
- Bardzo różnorodnym narzędziem TIK jest aplikacja LearningApps.org.
- Jeopardylabs.com to ciekawe narzędzie na tablicę interaktywną do powtórki informacji z każdego chyba przedmiotu.
- Voki to aplikacja służąca do tworzenia mówiącej postaci.
https://tikwszkole602642223.wordpress.com
http://nowoczesnenauczanie.edu.pl
Baza konspektów zajęć z wykorzystaniem TIK
https://padlet.com/majcherczyk_b/kiua7g8i7ycf
www.sp11plock.pl › laur › 3.pdf Przykład wykorzystania tik w pracy z uczniami
https://szkola.zdrochec.pl/konspekty-lekcji-z-uzyciem-tablicy-interaktywnej/
http://scholaris.pl
https://uniwersytetdzieci.pl/